Thursday, November 11, 2010

Exam dan sabar


Exam? mesti bermain difikiran adik-adik sekarang kan.. yala tidak lama lagi nak SPM dan STPM.
Macamana persediaan? Dah sedia? alat-alat tulis dah beli? adakah masih dalam proses mengulangkaji?

Apapun keadaannya pastikan adik-adik bersedia untuk menempuh kejayaan..Pastikan adik-adik bersedia dan menumpukan perhatian dalam perjuangan ini. Jangan sia-siakan masa, tenaga dan pengorbanan ibu bapa adik-adik.

Kepada adik-adik, jangan gemuruh, kuatkan tekad dan keimanan. Biar apa orang nak kata, adik-adik teruskan perjuangan. Biarpun keputusan yang lalu tidak begitu membanggakan, ayuh inilah masanya untuk adik-adik buktikan kepada mereka yang adik-adik juga mampu berjaya seperti mereka. yang paing utama ialah usaha, doa dan berserah kepada Tuhan..Jangan sesekali putus asa.

Ibarat cerita seorang lelaki yang diberitahu oleh seorang warga emas yang ada suatu tempat di sana ada harta karun tetapi kena mengali sedalam 7 kaki. Lelaki ini pun mengali-mengali tanah tersebut. br dalam 2 kaki, seorang orang kampung menegurnya meminta dia berhenti kerana mengatakan perbuatan tersebut sia-sia, tetapi lelaki ini ters mengali. Datang lagi seorang orang kampung dari kampung yan lain ketika dia mengali dalam ke dalaman 4 kaki, meminta dia berhenti, tetapi dia terus mengali dan tidak mempedulikan. Lelaki ini amat letih, tetapi tetap meneruskan. Datang lagi orang kampung meminta dia berhenti dalam ketika dia mengali dalam kedalaman 5 kaki. Dia pun berhenti. Oleh itu, lelaki tadi pun meninggalkan kerjanya dan diganti oleh lelaki yang lain. Lelaki yang lain ini terus mengali dan akhirnya dia mendapat harta karun..

Apa pengajaranya?

Amat mudah, jika lelaki pertama tadi terus mengali tanpa rasa putus asa, dia akan berjaya mendapat harta karun, tetapi dia berhenti. Dia tidak dapat apa-apa hanya dapat penat ja. Tetapi lelaki yang kedua tadi mendapat harta karun kerana tidak putus asa.

Oleh itu, dalam kehidupan ini kita harus setiasa bersemagat dan tidak putus asa. Bukan untuk adik-adik saja tetapi juga buat diri saya..Kadang-kadang kita terasa amat lemah dan tidak terdaya untuk melangkah dan berjalan sedangkan di penghujung sana sebenarnya ada kemanisan jika kita tidak berputus asa.

Ingat:

Sabar itu adalah penolong.

Kejayaan bukan destinasi tetapi sepanjang perjalanan

Moga kita terus tabah..

Huda Owen


1 comment:

  1. kadang-kadang terasa diri ini tidak sabar..Ya Allah berikanlah kekuatan

    ReplyDelete