Monday, September 20, 2010

Berdoa Kah Kita ?

sejauhmana anda berdoa kepada tuhan? adakah semasa susah sahaja ataupun semasa susah dan senang? tepuk dada tanya diri anda..adakah anda tergolong dalam golongan yang apabila ada masalah hanya memikirkan masalah tersebut tetapi tidak memohon petunjuk kepada tuhan? jika anda tergolong dalam golongan ini..Rugila anda kerana membiarkan emosi dan kehendak hati memenuhi diri..Sedangkan kita mempunyai pencipta yang memberikan kita petunjuk..tidak sedarkah kita, yang kita ini hanya manusia yang lemah di sisi tuhan...yang mana ketika itu kita diuji tetapi kita membiarkan tanpa meminta petunjuk dari-Nya..Amat malangla kita jika kita sebegitu...

Sedangkan Allah berfirman dalam surah Al-Mukmin : Ayat 60
"Berdoalah kepadaKu, nescaya akan Aku perkenankan bagi kamu..Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembahku, akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina".

MasyaAllah, moga kita dihindarkan daripada bersifat sedemikian..Amin..

Berdoala kita kepada tuhan semasa susah mahupun senang. InsyaAllah doa kita akan dimakbulkan oleh Allah SWT kerana Allah telah berfirman :

"Berdoalah kamu kepada-Ku nescaya Aku menjawab untukmu. (Ghaafir:60).


janganlah kita terburu-buru dalam berdoa dan bersifat putus asa agar dimakbulkan dengan segera kerana keadaan seperti itu yang menyebabkan penghalang doa itu diterima oleh Allah SWT..

sebagaimana Rasulullah SAW bersabda : Akan dimakbulkan doa salah seorang di antara kamu selagi dia tidak terburu-buru lalu dia mengatakan Aku sudah berdoa namun tidak dimakbulkan bagiku. (Riwayat Imam al-Bukhari).

kita hendaklah yakin dalam berdoa dan semaikan di dalam hati bahawa doa kita akan dimakbulkan oleh Allah SWT dan memperbanyakkan amalan agar dipermudahkan termakbulnya doa..Buatla sesuatu itu kerana Allah SWT.

Tidak ada sesuatu yang lebih mulia di sisi Allah berbanding doa ( Riwayat Tirmidzi).

Allah adalah Tuhan yang Maha Adil dan Allah sentiasa mengotakan janji-janji hamba-Nya

“Demi Allah yang jiwaku berada di tangan-Nya, kamu harus mengerjakan segala yang baik (makruf) dan meninggalkan segala yang keji (mungkar), atau jika tidak Allah pasti akan menurunkan seksa ke atas kalian, nanti bila kalian berdoa tidak akan dimakbulkan”. (Riwayat Tirmidzi).

Berdoala kita dengan hati yang ikhlas, dengan rasa rendah diri dan sentiasa menyesali apa yang telah kita lakukan..Kita ini hanyala manusia yang lemah disisi tuhan..

Berdoalah kepada Tuhan kamu dengan merendah diri dan (dengan suara) perlahan-lahan. Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang melampaui batas. (al-A’raaf: 55)

berdoa, merintihla dan mengadula kita kepada Allah SWT kerana Allah sentiasa mendengar rintihan hamba-Nya. Sesungguhnya Allah tidak jauh dari hamba-Nya tetapi hamba-Nya yang sentiasa menjauhkan diri dari Allah.. bergantungla kita kepada Allah, nescaya Allah sentiasa berada di samping kita..Amin..

Berdoala kita sentiasa agar sentiasa berada dalam rahmatNya..



No comments:

Post a Comment