Wednesday, September 29, 2010

Pesan Nabi

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

"Orang mukmin yang kuat adalah lebih baik dan disukai oleh Allah daripada orang mukmin yang lemah" (Hadis Riwayat Muslim)

"Sesiapa yang tidak menaruh belas kasihan sesama manusia maka Allah juga tidak akan menaruh belas kasihan terhadapnya" ( Hadis Riwayat Muttafaqun 'Alaihi)

"Reda Allah bergantung kepada reda dua ibu bapa dan murka Allah bergantung kepada murka kedua-dua ibu bapa" (Riwayat Al-Hakim)

"Bertaqwala kepada Allah di mana saja engkau berada. Iringkanlah perbuatan jahat itu dengan perbuatan baik, mudah-mudahan yang baik itu akan memadamkan yang jahat. Dan berperangai kepada manusia dengan perangai yang bagus. (dari Abu Dzar, Jundub bin Junadah dan Abu Abdul Rahman, Muaz bin Jabal r.a)

Dari Ibn Umar r.a katanya : "Rasulullah SAW telah memegang bahuku dan bersabda: "Anggaplah dirimu di dunia ini sebagai perantau, atau pengembara". Maka Ibn Umar berkata: "Jika engkau berada di waktu petang, maka janganlah engkau menunggu pagi dan jika engaku berada di waktu pagi maka janganlah engkau menunggu petang. Gunakanlah waktu sihatmu sebelum datang waktu sakit. Dan gunakanlah waktu hidupmu sebelum datang waktu mati".




No comments:

Post a Comment